Biologisk Mångfald

Konstvandring runt Herrhagen

Biologisk mångfald är variationsrikedomen bland levande organismer av alla ursprung, inklusive från bland annat landbaserade, marina och andra akvatiska ekosystem och de ekologiska komplex i vilka dessa organismer ingår; detta innefattar mångfald inom arter, mellan arter och av ekosystem. (Definition enligt FN:s konvention om biologisk mångfald.)Konstfrämjandet Värmland har bjudit in 11 st konstnärer med Karlstad som bas för sitt konstnärskap till en platsspecifik utställningen på temat biologisk mångfald, konstvandring runt Herrhagen i Karlstad.Tanken med utställlningen i ”Covid -19” tider är att skapa en vandring för en konstupplevelse på Herrhagen.På varje plats där verken är placerade finns en QR kod, genom QR koden kan man läsa mer. All informationen finns även på papper vid verken.Bergslagsgatan 11 är startpunkten för vandringen. Kolla gärna in vårt skyltfönster.


Vi håller oss uppdaterade med Hälsovårdsmyndighetens rekommendationer.


Karta över platser i ”Biologisk Mångfald- Konstvandring på Herrhagen”

Förklaring på kartbild. ”Biologisk Mångfald – Konstvandring på Herrhagen”


KonstnärPlats1.Margaretha Jansson Herrhagsparken/Bergslagsgatan 112.Magnus Mellgren, Alissar AlarefSveagtan/Parkgatan/grönområdet3.Erika Broman, Embla BromanKarlagatan/ nedre delen vid två träd4.Annica BerglundVattentornet/ Vid klippor, trapporna. Från Stangnellsgatan.5.Henric ErnstsonVärmlandsgatan./Parkgatan/ grönområde6.Henric Thåg, Marcus SjögrenKarlagatan /skyltfönster.7.Anna AnderssonStrandvägen/Nedre del8.Cecilia StigevikStrandvägen /Grönområde/park9.Hertha HansonVasagatan 8/Medborgarskolan10.Johan Magnusson Karlagatan/plank mot Vasalunds förskola11. Johan GaellmanKanikenäsg/grönområde/busshållplats


Kontext på verken.



1. Margaretha Jansson

Jag är Herrhagen

En skylt med texten ”Jag är Herrhagen” samt en QR kod som leder till ett bildspel av människor som bor eller arbetar på Herrhagen.

De flesta av oss tänker på växter och djur när man nämner begreppet Biologisk mångfald. Jag har alltid haft människan som motiv i min konst och så även här. Ansikte, kropp och rörelse. I detta verk vill jag visa vad viktig den enorma variationsrikedom är, som vi människor besitter. Det är viktigt att alla får plats, oavsett kultur, utseende, hudfärg, kön eller ålder. Den biologiska mångfalden hos oss människor är stor och det är just variationen som gör det vackert.




2. Magnus Mellgren, Alissar AlarefBiologisk Mångfalds maskinFör Alissar och Magnus så är naturen något som vi diskuterar och njuter av varje dag. Alissar med sin poetiska och filosiska utbildning och bakgrund och jag med min uppväxt och kärlek till naturen. Våra samtal blir ofta väldigt djupa och våran utgångspunkt är nästan alltid natur och kosmos när vi skapar. När vi satte igång med detta projektet så diskuterade vi vad vi skulle göra, skulle vi jobba djupt eller alvarsamt eller mera lek och det blev det sistnämnda, så vi byggde en biologisk mångfald maskin en maskin som ska kunna hjälpa den biologiska mångfalden lite på vägen.Magnus och Alissar.


BERÄTTELSER OM BIOLOGISK MÅNGFALD <ol> <li><a href='http://varmland.konstframjandet.se/wp-content/uploads/sites/6/2020/05/Audio-from-Elissa.mp3'>NR 1</a></li><li><a href='http://varmland.konstframjandet.se/wp-content/uploads/sites/6/2020/05/Audio-from-Elissa2.mp3'>NR 2</a></li><li><a href='http://varmland.konstframjandet.se/wp-content/uploads/sites/6/2020/05/Audio-from-Elissa3.mp3'>NR 3</a></li><li><a href='http://varmland.konstframjandet.se/wp-content/uploads/sites/6/2020/05/Audio-from-Elissa4_1.mp3'>NR 4</a></li> </ol>



3. Erica Broman/Embla BromanSkogens väv
Mor och dotter, två generationer i en skogsglänta skapar tillsammans en väv.“Skogens väv” som har sin utgångspunkt i kärleken till naturen men också tankar och oron inför morgondagen. Äggoljetempera, jutesnöre, naturmaterial och broderande ord vävs samman som en symbol för biologisk mångfald. Den mångfald där stort och smått är beroende av varandra.Skogen har ropat till oss människor så många gånger
“Ni förstör vår väv, den som har skapats under så många år”
Skogen viskar
“Var rädd om det som finns”
Men vi människor vill inte höra … Länk till film


Erika Broman f. 1968 Öland.
Konstnär & bildlärare.Arbetar med textil och bildbroderier. Tecknar med nål och tråd där naturen, nutid och dåtid möts. Bakgrunden är b.la Nyckelviksskolan, Bildlärarutbildning Karlstad universitet samt Bildterapiutbildningen Kavansa. Senaste året har Erika ställt ut på Höstsalongen – Värmlands Museum, Julsalongen – Arvika konsthall samt på Arvika Konsthantverk.Du hittar henne på https://erikabroman.wixsite.com/erika och på instagram under namnet erikaninabroderi

Embla Broman f. 1993 Stockholm.
Konstnär, förskollärare & Levande Verkstadspedagog.
Embla rör sig mellan olika material och uttrycksformer där textil, keramik, illustration och hantverk turas om. Bakgrunden är Kyrkeruds folkhögskola, förskollärarprogrammet på Karlstads universitet samt Levande Verkstadspedagog på Södra Stockholms folkhögskola. Embla har ställt ut på b.la. Café Gamla skolan, Väse, Karlstad Airport samt deltagit i Konst i det gröna.
Du hittar henne på Instagram under namnet @e_mbla.



4. Annica Berglund

Volant squilla (Äkta flygräka)
De stora och sällsynta Flygräkorna har häckat på Herrhagen i alla tider. Trots deras skygga natur får vi nu möjlighet att stifta viss bekantskap med dessa meterstora bevingade kräftdjur.

  1. Minnesvaro

  2. Ligga sten

  3. Kvarkomst

(Efter rondellen / längst nere vid Stagnellsgatan infart från Karlagatan.)

I min konstnärliga praktik arbetar jag ofta med fotobaserade bilder, som t.ex. i kombinationen foto/grafik (fotopolymer). Jag arbetar också med skulptur/installation, i vitt skilda material. Mina två och tredimensionella verk växelverkar ofta med varandra, som en slags pågående kommunikation.Jag har varit med på samlingsutställningar bl.a. på Liljevalchs, Nationalmuseet, Göteborgs konsthall, Märsta konsthall, Galleri Backlund Göteborg, Värmlands museum, Rackstamuseet, Kristinehamns konsthall och Arvika konsthall.De senaste två åren har jag också haft separatutställningar på Köpings konsthall, Noras konsthall och Gallery Black Door i Örebro.

Jag är intresserad av Gränsområden i och mellan dröm-fantasi-verklighet… av olika slags mellanvärdar. Jag fascineras av hur olika verkligheter rör sig ut och in i varandra, hur de hålls isär och förbinder sig till varandra. Både mellan människor och inom människan. Av den betydelse minnen/ting/företeelser/tid och platser har. Av tillstånd, stämningar och möten i och mellan våra världar. Och av ”bilderna” för det.



5. Henric Ernstson

”Min professor sa att det räcker med 5 arter.”

Ett verk med tankar i den fria rymden, utomhus, där vi alla är i beroende av varandra, oavsett vilket ekosystem vi befinner oss i.



6 Henric Thåg, Marcus SjögrenÖkningen av antalet flygresor per person i Sverige har fördubblas sedan början av 1990-talet. Vilket har medfört att vårt flygandes klimatpåverkan har ökat med 43% sedan 1990. Västerrås har redan visat framfötterna. Nu är det dags för Karlstad att ta sitt ansvar. Lägg ner.Verket visas i två skyltfönster i hörnet mellan Sundbergsgatan och Karlagatan där Henric Thåg har sin ateljé och Marcus Sjögrens bedriver annonsbyrå. Höger skyltfönster: Henric klyscher med sprayburk, väggfärg och golvpapp. Vänster skyltfönster: Marcus klyscher med kartong, pennor och färg.



7 Anna Andersson

Verket ”Massempati” är en allas vän och med en önskan om hur vi möts i alla framtida kriser och även finare tider.
Hennes (som i beskrivning av denna dära Anna Anderssons verk) tidigare verk, som mestadels bestått av målningar, har nu än en gång fått ett mer fysiskt verk.

”Att hänge sig åt födelsen av en ny figur, kanske snarlikt nåt som redan finns, men nåt som till skillnad från en målning går att ta på i form – det är som skapare en tillfredsställelse som kramas av eufori. Det här känns bara som en början på nåt jag aldrig vill sluta med.”

Massempati är motsvaret på Masshysteri. Att ett livskaos – och helst innan kaoset bryter ut, att alla möts i öppenhet, snällhet och i empati. Att vi fixar det ihop är starkare är Jaget.

Materialet i figuren är av återvunnet material, nyfikenhet och en blandning av sorg, kärlek och hopp i en vetenskaplig tro på en finare, biologisk bredare och medmänskligare framtid.

Hej! För om vi gemensamt enas i välvilja för framåt, då kanske det rent av går bra.



8 Cecilia Stigevik
’Blommor, konst & bin eller To bee or not to bee’Min installation innehåller ett bi-hotell, två häng-amplar med en Lavendel och en Kantnepeta samt tre blomsterstilleben målade i akryl för att ge bina mat, husrum och en konstupplevelse.Jag vill med detta uppmärksamma att bl. a människans matförsörjning är beroende av insekternas och framförallt bins och humlors pollinering av växter. Och genom ett exempel visa hur man som en enkel människa kan göra en räddningsinsats för bina.Läs gärna mer om pollinering på Naturskyddsföreningens hemsida www.naturskyddsforeningen.se och https://raddabina.nuAtt skapa är för mig en lek på allvar, ett försök att fånga en stämning och ge den ett uttryck.



9. Hertha HanssonTitelnWalking in the steps of gods,
tread lightly on the tigers tail.Material:
Gouache på glas med skrapa.

Hertha Hanson är abstrakt målare som visar sina verk runt om i Sverige, bl a på Anna Bohman Gallery i Stockholm. I Värmland har hon bland annat ställt ut på Kristinehamns konstmuseum, Rackstadmuseet i Arvika och Konstfrämjandet här i Karlstad. Nu i sommar kan ni även se hennes verk på Galleri Arnstedt i Båstad och Galleri Thomas Wallner i Simrishamn.



10. Johan Magnusson

Minus eller Plus

Min tandläkare sa att jag borde använda mellanrumsborste. Eftersom jag ofta lyssnar på de som vet bäst, köpte jag en förpackning. I den och alla andra, medföljer ett litet etui med plats för 5 borstar.

De här skulle jag kunna göra konst med någon gång, kanske placera små saker i, tänkte jag. Och började spara på dem. När jag fick inbjudan till att delta i Konstvandringen på Herrhagen, hade jag 37 små plastetuier i min samling. Tillfället att göra konst av dem hade infunnit sig.

Verket är en triptyk, titeln: Positivt eller Negativt? Material: 3 skivor cortenstål, 29 x 26,5 cm, 12 montageskruvar, 36 plastetuier, vinylfärg, slagmetall, shellack och superlim. En speltärning har också varit ett viktigt arbetsredskap.

Karlstad den 2 juni 2020



11. Johan Gaellman

Stamförstånd

Mångfald gör mig behagligt förvirrad. För att inte tala om biologi. Möjligheternas möjligheters möjligheter… Ska man förhålla sig till allt, eller bara en del? Det snurrar i skallen. Bäst att släppa taget och följa med i karusellen. Det kittlar gott i magtrakten.

– Hallå där nere, hur lång är evigheten …till exempel? (jag hänger på kanten till en brunn med huvudet långt ned och ropar ut min fråga. Det är mörkt och mitt i natten och jag är inte säker på om jag blundar eller har ögonen öppna. Är jag ens vaken? Vem vet egentligen någonting? Jag är på vippen att trilla ned just som ekot studsar tillbaka med ett svar. Jag låtsas förstå.)

– Jaha (säger jag)… ja men då tar jag 2% av evigheten tack. Det räcker ett tag. Har du lite biologisk mångfald också? Jaså… hitta på själv? Okej, i så fall borrar jag hål i trädbitar och pluggar ihop dem och placerar dem på Herrhagen i Karlstad. Ok? Ok!

Blandade kommentarerBjörkmanDet här konstverket, att blanda olika trädsorter och bygga blandade stammar, det känns som att det kunde ha gjorts tidigare. Men det spelar kanske ingen roll. Vad är inte upprepning i vår värld? T ex i vår flora och fauna? Det blir ändå aldrig riktigt samma. Variationen är alltid med i spelet och mynnar successivt ut i mångfald. Så tycker jag.AsplundNär jag försöker tolka begreppet biologisk mångfald fastnar jag i ordens betydelse. Vad betyder mångfald i det här sammanhanget? Handlar det om månen? …’mån’-gfald? Eller är det kanske något helt annat som åsyftas? Nog är väl lek med ord mångfalds-anknutet. Konstverket heter tydligen ’stamförstånd’. Närheten till ordet ’samförstånd’ är förstås slående. Och samtycke. Men handlar det verkligen om sex? Det handlar tydligen om stammar, i alla fall. Men vilket förstånd är det de delar? Är detta ironi? Är samförstånd mellan olika stammar något att skoja om? Om det nu ens skulle vara möjligt att bygga gemensamt förstånd av stammar från olika håll. Det här begriper jag bara inte…GranbergDet handlar om att förena! Det är förstås tanken. Tillsammans kan vi förena oss och förgrena oss. Vi kan nå högre höjder! Jag känner en person som heter Nilsson-Andersson. Vi kan kanske hitta på något tillsammans! Jag skall genast ta reda på det. Tack för hjälpen!TallkvistSom ni ser… att hugga itu olika träd och sätta ihop dem, är fruktlöst. Trädbitarna kommer att dö. Det är ett enda stort misslyckande. Var för sig hade träden kunnat överleva (och sedan dö), men nu kan de bara dö.EkstedtJaha ja… ska jag också säga något? Kan inte mångfalden få tala för sig själv? Ibland är det skönt att slippa folk som lägger orden i munnen på en…FrågespaltFråga– Är det rätt att använda ett nyfallet träd som ved? Det är väl fortfarande vid liv? Hur länge bör man vänta?Svar– Veden blir bäst om den får torka där det är drag. Låt gärna vedbodörren stå öppen. Eller varför inte trava veden som ett torn, med presenning uppe på toppen?–Fråga– Stressas trädet mer om man sågar ned det med motorsåg än med vanlig fogsvans? (jag tänker i första hand på ljudet och vibrationerna). Är det trots allt lindrigare att hugga ned trädet? (Då träd saknar ögon är huggning kanske inte lika påfrestande för omgivande träd.) Vad tror du? Tänker jag rätt?Svar– Det är en mycket intressant fråga. Många är de som tänkt men hur många är det som tänkt rätt? Sök kontakt med de som tänkt som du. (rätt eller fel hör inte hit). Ögon eller inte… det går ju alltid att blunda, eller hur?!–Fråga– Tar skogen större skada om den gallras oestetiskt? Är det viktigt att bedöma effekterna av gallringen från alla håll? Även uppifrån?Svar– Trä har i alla tider använts i möbeltillverkning. Ibland prioriteras utseendet framför funktionen. Men då smaken är olika är det ofta svårt att säga vad som är viktigast. Måste det vara snyggt? Hoppas detta är svar på din fråga.–Fråga– Om jag vill göra upp en brasa, bör jag då använda ved från samma sorts träd? Är det okej att blanda? Är det en nackdel om alla vedträn inte har samma form och tyngd? Jag har ved från olika träd och de är sågade i olika storlekar. Det kanske är bäst att jag eldar upp de jag inte vill behålla? Kom gärna med tips.Svar– Förr gjorde man så. Nuförtiden gör du bäst i att inte prata på det viset. Jag kan inte säga mer än så här: du är inte ensam!


Folder för KonstvandringAffischen


Visa alla