Om de klara eller grumliga, forsande eller sakta strilande biflöden som anonyma och ofta osedda bygger våra stora älvar.
Ormen har i alla tider både skrämt och fascinerat oss och detta kraftfulla djur är otvivelaktigt en av de äldsta och mest utbredda mytologiska symbolerna.
Jag plockar växter att trycka. Varje tryck blir unikt, ett sorts förevigande. Under arbetet har jag mött de olika årstiderna och dess växter, från sommaren med det gröna gräset till spröda torra ormbunkar i januari och vitsippor i april.
Det här är en utställning som fick sitt namn efter det att jag hört Loretta Lynn sjunga. Utställningen består av klossar i olika färger, några portaler och kanske en fågel eller om det är två. Och det är gjort i kartong, papper, olika pennor i färg och blyerts och så lim då.
"Performativiteten är för mig en metod där man ständigt tvingar tanken till rörelse för att förstå mer."
I utställningen arbetar Jonas med sig själv som en karaktär vars sinnesstämning och sammanhang brottas med självbild och identitet.
Simon Lerin och Bettina Hystad arbetar i ett gränsland mellan bildkonst och experimentell musik. De senaste 5 åren har de genom projektet Elektronisk Flora arbetat med inspelningar av bio-elektriska signaler från växter.
I utställningen Än du slukar än du slukas möts Klara Björk Adamsson och Sandra Kjellberg i gemensamma teman om förgänglighet.
Ett möte med Arbetarrörelsen Arkiv (ARAB) och konstnärers praktik som öppnar dörrar för framtida omfamningar.
Beståndsdelarna Stuckaturer i marknivå hämtar mycket näring från begreppet stratum, som används inom bl.a. geologi, arkeologi, stadsutveckling, sociologi, lingvistik och anatomi
10 konstnärer med olika etniska bakgrunder utforskar feminist-relaterade koncepter i sina konstverk.
10 female artists from different cultural backgrounds investigated their works and exchanged their thoughts from a feminist-related concept.Vad händer med din person när dina vanor rubbas? Hur gör du för att ge näring till din upptäckarlust när din rörlighet begränsas? Hur får dina tankar luft när du inte kan vara kreativ på de sätt du brukar välja? Hur stillar du din längtan efter det du älskar när den tillvaro du valt har satts på paus?
Gula ögon i diket reflekterar tillbaka ljuset från bilens strålkastare, tre vita irrbloss flyger över hygget.
I utställningen är en ”konversationsduk” en bärande del där vi bjuder in grupper som kommer att samtala och brodera under en stund i utställningsrummet.
En samtalskväll ”vad som hände i skogen” i Värmland. Residensprojektet, verk i skogen och spelmansmusik från Brunskog. I samarbete med Rackstadmuseet i Arvika samtal sker i utställningen Träda – Fogelstadgruppen och jord av Åsa Elzén.
Julia undersöker sambandet mellan skapande och vila, och hur en kan uppnå det naturliga flowet emellan dom, där skapandet blir vilande.
Inte mindre än 140 stycken återges på skalmodeller i modulära och fiktiva utrymmen med en tänkt 1000m2 yta.
I sina verk frammanar Rezan Arab tillståndet hos en man i exil, upplevelsen att vara ”mitt emellan” dåtid och det pågående
"Upphittad livsform" vill flytta fokuset från det stora till det lilla och hur ekologisk kris kan skapa oväntade möjligheter till nya konstruktioner av liv, skapade av våra egna överflödande restprodukter.
Sommaren 2020 vid min mors torp i Hälsingland grävde jag upp rötter. Under arbetet kändes det som att jag exponerade mina egna rötter och i huvudet avlöste tankarna och frågorna varandra. Rötterna har sedan omformats, förflyttats, installerats och tecknats i omgångar.
Lokala konstnärerna Per Erik Aronson, Maria ”Vildhjärta” Westerberg och Therese Henner visar sina alster i den temporära konsthallen på f.d skogforsk i Brunsberg. Platsen, konsten och berättande.
Kolonialism är att erövra, ockupera, kontrollera och exploatera områden.Under tjugo års tid promenerade vi varje dag i den vackra gamla orörda skogen, kyla, sol och regn och snö, sommar, vinter , vår och höst.
Mellanrummen mellan två stammar är en levande form som förvandlas när den egna kroppen rör sig. Täta grenverk är intrikata mönster och rötterna organiska linjespel. Gestalning av "Skogen mellan oss".
Skogen söker oss, fångar oss, absorberar oss. Vi lever i och genom naturen, vi lever och går under med den. Måleri handlar alltid om platsen. Duken är platsen där målerihändelsen äger rum. Då jag genom måleriet undersöker en särskild plats blir dialogen dubbel i det ögonblick platsen jag befinner mig på överförs till duken