Sara Guldmyr deltar i projektet Minsta gemensamma med en installation i vårt galleri på Herrhagen, och en installation på Kolonin i Arvika, där hon också håller en teckningsworkshop.
Marja-Leena Sillanpää kommer till Värmland med en utställning i tre delar som rör sig kring biblioteket, skogen och universum.
Sedan 2023 har internet fungerat både som material och plattform för Niklas Wallenborgs arbete. I Karlstad ställer Niklas Wallenborg ut på Konstfrämjandet 8–23 nov och håller även en presentation och workshop i kreativ kodning på Karlstads universitet mån 11 nov med titeln Syntetiska visioner: När AI styr kreativiteten.
Hållams Linnea Henriksson är nästa konstnär i vårt projekt Minsta gemensamma, där hon ställer ut på Bergslagsgatan och i Mitt i city-gallerian i Karlstad.
Helene Karlssons utställning kan ses i vårt galleri på Bergslagsgatan 11B i Karlstad 27 sept – 12 okt. Hon visar också en installation i Alma lövs glaspaviljong, som ligger längs strandpromenaden vid Mejeriängen i Sunne. Se karta här
Visst behöver du mer än mat för att leva? Lördagen 21 september kl 11-16 fylls en del av Coop Bergvik av konst och kreativa uttryck.
Under det allra sista loppet vid Skid-VM i Val di Fiemme 2013 utspelade sig ett drama som efteråt har blivit idrottshistoria och kultförklarat.
Emma Nilssons arbete är undersökande, experimentellt och processbaserat. Hon arbetar med inkompatibla kombinationer av keramiska material och trådväv av metall som till sin natur drar åt olika håll i en oförutsägbar riktning. Detta innebär en ständig balans mellan kontroll, eller snarare navigering, och kontrollförlust.
Jens Masimov inleder vårt projekt Minsta gemensamma, där vi genom att utvidga utställningsrummet till olika offentliga platser vill vi ge publiken nya ingångar till och upplevelser av samtidskonst.
Bekim's work is drawn from the deep pain and joy that follows great suffering. His work is a testimony to his belief in and desire to live. This exhibition is work togheter with Ivana Dida.
"För tjugo år sen gjorde jag tre collage som handlade om fred, krig och kvinnors förhållande till våld."
Det var när konstnären stod och packade upp skulpturer av Franz West som hon för ett ögonblick blev väsensskådare.
Tina undersöker hur tid kan bevaras i ett konstverk. Hur reagerar våra kroppar, respektive intellekt, på att se tid som varit, förinspelat material. Hon försöker ofta förstå med hjälp av videoinstallationer.
Ljud är energi, vibrationer där luft sätts i rörelse på olika sätt och skapar något vi kan höra, även om vi inte aktivt lyssnar på det. Det finns alltid ett brus där, som en bakgrund
Katrin Westman är en bildkonstnär baserad i Östra Ämtervik som utforskar mötet mellan måleri och skulptur. Hon vill skapa medvetenhet om betraktarens kropp och position i relation till måleriets rumsliga och fysiska dimensioner, samtidigt som hon strävar efter att förena abstraktion med figuration.
Om de klara eller grumliga, forsande eller sakta strilande biflöden som anonyma och ofta osedda bygger våra stora älvar.
"I mitt konstnärliga arbete använder jag flera olika material och metoder. Från broderade bilder – måleri – skulptur– måleri och teckning till objekt i återbrukade material. Jag vill finna ett direkt och ärligt tilltal som berör betraktaren, väcker en känsla, allt från svartaste vemod till fnissigaste fniss."
Ormen har i alla tider både skrämt och fascinerat oss och detta kraftfulla djur är otvivelaktigt en av de äldsta och mest utbredda mytologiska symbolerna.
Jag plockar växter att trycka. Varje tryck blir unikt, ett sorts förevigande. Under arbetet har jag mött de olika årstiderna och dess växter, från sommaren med det gröna gräset till spröda torra ormbunkar i januari och vitsippor i april.
Det här är en utställning som fick sitt namn efter det att jag hört Loretta Lynn sjunga. Utställningen består av klossar i olika färger, några portaler och kanske en fågel eller om det är två. Och det är gjort i kartong, papper, olika pennor i färg och blyerts och så lim då.
"Performativiteten är för mig en metod där man ständigt tvingar tanken till rörelse för att förstå mer."
I utställningen arbetar Jonas med sig själv som en karaktär vars sinnesstämning och sammanhang brottas med självbild och identitet.
Simon Lerin och Bettina Hystad arbetar i ett gränsland mellan bildkonst och experimentell musik. De senaste 5 åren har de genom projektet Elektronisk Flora arbetat med inspelningar av bio-elektriska signaler från växter.
I utställningen Än du slukar än du slukas möts Klara Björk Adamsson och Sandra Kjellberg i gemensamma teman om förgänglighet.
Ett möte med Arbetarrörelsen Arkiv (ARAB) och konstnärers praktik som öppnar dörrar för framtida omfamningar.
Beståndsdelarna Stuckaturer i marknivå hämtar mycket näring från begreppet stratum, som används inom bl.a. geologi, arkeologi, stadsutveckling, sociologi, lingvistik och anatomi
10 konstnärer med olika etniska bakgrunder utforskar feminist-relaterade koncepter i sina konstverk.
10 female artists from different cultural backgrounds investigated their works and exchanged their thoughts from a feminist-related concept.Vad händer med din person när dina vanor rubbas? Hur gör du för att ge näring till din upptäckarlust när din rörlighet begränsas? Hur får dina tankar luft när du inte kan vara kreativ på de sätt du brukar välja? Hur stillar du din längtan efter det du älskar när den tillvaro du valt har satts på paus?
Gula ögon i diket reflekterar tillbaka ljuset från bilens strålkastare, tre vita irrbloss flyger över hygget.
I utställningen är en ”konversationsduk” en bärande del där vi bjuder in grupper som kommer att samtala och brodera under en stund i utställningsrummet.