Jens Masimov inleder vårt projekt Minsta gemensamma, där vi genom att utvidga utställningsrummet till olika offentliga platser vill vi ge publiken nya ingångar till och upplevelser av samtidskonst.
Bekim's work is drawn from the deep pain and joy that follows great suffering. His work is a testimony to his belief in and desire to live. This exhibition is work togheter with Ivana Dida.
Det var när konstnären stod och packade upp skulpturer av Franz West som hon för ett ögonblick blev väsensskådare. Skulpturerna, ”stora, kraftfulla, superlätta och fastsatta på pinnar som fick dem att svaja hejvilt” fick henne att se det syrefattiga tomrummet hon befann sig i där hon var mellan bilar. Ett vakuum, faktiskt, i vilket hon såg händelsen att göra sig av med bilen som en kosmisk tilldragelse, en stjärnas död.
Tina undersöker hur tid kan bevaras i ett konstverk. Hur reagerar våra kroppar, respektive intellekt, på att se tid som varit, förinspelat material. Hon försöker ofta förstå med hjälp av videoinstallationer.
Ljud är energi, vibrationer där luft sätts i rörelse på olika sätt och skapar något vi kan höra, även om vi inte aktivt lyssnar på det. Det finns alltid ett brus där, som en bakgrund
Om de klara eller grumliga, forsande eller sakta strilande biflöden som anonyma och ofta osedda bygger våra stora älvar.
Ormen har i alla tider både skrämt och fascinerat oss och detta kraftfulla djur är otvivelaktigt en av de äldsta och mest utbredda mytologiska symbolerna.
Jag plockar växter att trycka. Varje tryck blir unikt, ett sorts förevigande. Under arbetet har jag mött de olika årstiderna och dess växter, från sommaren med det gröna gräset till spröda torra ormbunkar i januari och vitsippor i april.
Det här är en utställning som fick sitt namn efter det att jag hört Loretta Lynn sjunga. Utställningen består av klossar i olika färger, några portaler och kanske en fågel eller om det är två. Och det är gjort i kartong, papper, olika pennor i färg och blyerts och så lim då.
"Performativiteten är för mig en metod där man ständigt tvingar tanken till rörelse för att förstå mer."
I utställningen arbetar Jonas med sig själv som en karaktär vars sinnesstämning och sammanhang brottas med självbild och identitet.
Simon Lerin och Bettina Hystad arbetar i ett gränsland mellan bildkonst och experimentell musik. De senaste 5 åren har de genom projektet Elektronisk Flora arbetat med inspelningar av bio-elektriska signaler från växter.
I utställningen Än du slukar än du slukas möts Klara Björk Adamsson och Sandra Kjellberg i gemensamma teman om förgänglighet.
Ett möte med Arbetarrörelsen Arkiv (ARAB) och konstnärers praktik som öppnar dörrar för framtida omfamningar.
Beståndsdelarna Stuckaturer i marknivå hämtar mycket näring från begreppet stratum, som används inom bl.a. geologi, arkeologi, stadsutveckling, sociologi, lingvistik och anatomi
10 konstnärer med olika etniska bakgrunder utforskar feminist-relaterade koncepter i sina konstverk.
10 female artists from different cultural backgrounds investigated their works and exchanged their thoughts from a feminist-related concept.Vad händer med din person när dina vanor rubbas? Hur gör du för att ge näring till din upptäckarlust när din rörlighet begränsas? Hur får dina tankar luft när du inte kan vara kreativ på de sätt du brukar välja? Hur stillar du din längtan efter det du älskar när den tillvaro du valt har satts på paus?
Gula ögon i diket reflekterar tillbaka ljuset från bilens strålkastare, tre vita irrbloss flyger över hygget.
I utställningen är en ”konversationsduk” en bärande del där vi bjuder in grupper som kommer att samtala och brodera under en stund i utställningsrummet.
En samtalskväll ”vad som hände i skogen” i Värmland. Residensprojektet, verk i skogen och spelmansmusik från Brunskog. I samarbete med Rackstadmuseet i Arvika samtal sker i utställningen Träda – Fogelstadgruppen och jord av Åsa Elzén.
Julia undersöker sambandet mellan skapande och vila, och hur en kan uppnå det naturliga flowet emellan dom, där skapandet blir vilande.
Inte mindre än 140 stycken återges på skalmodeller i modulära och fiktiva utrymmen med en tänkt 1000m2 yta.
I sina verk frammanar Rezan Arab tillståndet hos en man i exil, upplevelsen att vara ”mitt emellan” dåtid och det pågående