Emma Nilssons arbete är undersökande, experimentellt och processbaserat. Hon arbetar med inkompatibla kombinationer av keramiska material och trådväv av metall som till sin natur drar åt olika håll i en oförutsägbar riktning. Detta innebär en ständig balans mellan kontroll, eller snarare navigering, och kontrollförlust.
Hennes intresse finns i det vi når bortom vår intellektuella och sinnesupplevda existens, det vi får tillgång till när vi släpper kontrollen. Verkens oförutsägbara transformation ger oss möjligheten att få en upplevelse vi själva inte kan förutse, en öppning till det vi annars inte kan nå.
Revoir (to see again) visar skulpturer som ingår i ett nytt utforskande med finmaskigt metallnät som utgångspunkt. Här har det brända nätet täckts med glasyr eller helt fått behålla sin skira transparens. Formspråket är enkelt. Det visade sig dock under arbetets gång vara en stor utmaning där hon återigen blev påmind om att släppa taget och överlämna sig till materialens överordnade förutsättningar och möjligheter.
Emma Nilsson är född 1985 i Norrköping. Hon har en masterexamen i Ceramic Design från Royal Danish Academy of Fine Arts KADK 2018 och bor och verkar i Karlstad. Hon har ställt ut i Sverige, Danmark och Tyskland, till exempel Clay Museum of Ceramic Art Denmark, Middelfart, Kunsthal Charlottenborg, Köpenhamn, Berg Gallery, Stockholm och Gallery Konstanze Wolter, Chemnitz. Hennes arbete finns bland annat representerat i Statens konstråds samling där hennes verk blev utvalt att visas i den turnerande utställningen Coronasamlingen på Skissernas museum i Lund (2023) och Havremagasinet i Boden (2022). Hon har tilldelats flera stipendier, bland annat Konstnärsnämndens ettåriga arbetsstipendium två gånger (2019, 2022) och senast deras internationella utbytesstipendium (2023) samt utvecklingsbidrag från Helge Ax:son Johnsons stiftelse (2023). 2021 uppmärksammades hennes verk i ”A voice of your own. Handpicked favourites celebrating curiosity and exploration.” i det skandinaviska arkitektur-, konst- och designmagasinet The New Era Magazine.
Till arbetet inför Revoir (to see again) på Konstfrämjandet Värmland fick hon ta emot Karlstad kommuns arbetsstipendium.