Konsten knackar på

Konsten knackar på är en föreläsningsserie och konstbildningsinsats om samtidskonst som genomförs som ett samarbete mellan Konstfrämjandet Värmland, Värmlands konstförening och Karlstads kommun. Under 2025 genomförs också föreläsningar i Årjäng och Hagfors som del av projektet När konsten kommer.

PROGRAM FÖR KONSTEN KNACKAR PÅ! HÖSTEN 2025

Konst som beredskap?
Sara Edström, konstnär och ordförande för KRO
Kyrkeruds folkhögskola mån 15 sept kl 13.00
Karlstads stadsbibliotek mån 15 sept kl 18.00

När kriget nu åter har drabbat Europa ställs frågor om kulturens värde på sin spets. Medel och ersättning till konstnärer och kulturinstitutioner ställs mot ökade anslag till försvarsmateriel och bistånd. Men konstens möjligheter att ena, skildra och nå ut till fler blir viktigare än annars. Vi måste tala lika mycket om konstnärernas förutsättningar som publikens möjligheter att möta konsten. Det är en fråga om beredskap och motståndskraft. Konst och kultur är en grundläggande samhällsfunktion och en demokratisk rättighet. För att fler ska kunna utöva, möta och reagera på konst – även under och efter kris eller krig – måste det finnas ett starkt försvar för yttrandefrihet och konstnärlig frihet. Konst och kultur är ingen lyx vi ska unna oss i goda tider, det är en grundläggande del av det öppna demokratiska samhället.

Sara Edström är konstnär som bor och verkar i Luleå, Stockholm och Berlin. Under namnet Midlife Crisis Pop Songs ryms de delar av Saras konstnärskap som blir text, musik, performance, videoinstallationer och även skulptur och måleri. I Luleå driver hon det feministiska, självorganiserade Galleri Syster sedan 2006.

Sara är också sedan 2018 ordförande för Konstnärernas Riksorganisation som är de svenska konstnärernas fackliga organisation och företräder 3 500 yrkesverksamma bildkonstnärer, konsthantverkare och formgivare i Sverige. Konstnärernas Riksorganisation arbetar med att ta till vara bild- och formkonstnärers fackliga, yrkesmässiga, ekonomiska och sociala intressen.

Keramiska visualiseringar av tid
Kristin Andreassen, keramiker och professor
Karlstads stadsbibliotek mån 20 okt kl 18.00

Kristin Andreassens verk utspelar sig inom ett narrativt ramverk med temat "tid". Att studera naturliga processer som sedimentation, erosion och nedbrytning i kombination med organismer som växer på och påverkar ytor är en viktig del av hennes arbete. Hon vill att verken ska framstå som om de hittats, eller som om de har format sig själva – som om hon medverkar i verkets eget skapande. När hon skapar ett verk strävar hon efter att forma en balanserad och dynamisk form med en yta som förstärker formens berättelse och intryck. Att observera, dokumentera och reflektera över misstag och oväntade händelser ger henne en oändlig källa till möjligheter att förfina eller förnya sin kreativa process. Andreassen är särskilt intresserad av material, tekniker och ytor, hur våra erfarenheter påverkar hur vi uppfattar ett objekt och dess yta. Hennes verk kan ses som fragment av processer som sker under en lång tidsperiod. Att skapa ett verk kan påminna om att skriva dikter eller noveller, eftersom de ofta bär på berättelser eller är tolkningar av intryck. En idé kan återvända i en ny form efter en mognadsperiod. Spår av hennes handlingar, tankar, färdigheter, material, arv och den miljö hon har levt i har överförts till lera och bevarats som keramiska verk.

Kristin Andreassen är keramiker och etablerad i Karlstad sedan 1994. Hon arbetar även som associerad professor i keramik och plastiska material vid OsloMet Universitet. Där handleder hon och forskar bland annat på 3D-printing med lerbaserade material. Andreassen är utbildad vid Statens håndverks- og kunstindustriskole och The Art Insitute of Chicago. Andreassen är aktiv med utställningar på internationell nivå och är medlem av The International Academy of Ceramics, en organisiation nära anknuten till UNESCO. Hon är medlem av Svenska skulpturförbundet, Konstnärernas Riksförbund, Norske Kunsthåndverkere. Många av hennes arbeten färdigställs i Konstnärernas Kollektivverkstad i Värmland, KKV på Zakrisdal.

Konstnärlig frihet - vad är det och varför är den hotad?
Sonia Hedstrand, konstnär
Karlstads stadsbibliotek mån 10 nov kl 18.00
Studio Kreativ, Konstförening Årjäng tis 11 nov kl 18.00

Vad är konstens uppgift och varför är den konstnärliga friheten hotad just nu? I föreläsningen går Sonia Hedstrand igenom hur den fria konsten utvecklats i västerlandet parallellt med det offentliga samtalet, upplysningens rättighetstankar och den demokratiska utvecklingen, och förklarar hur konstnärlig frihet är en del av yttrandefriheten, bland annat hur det är formulerat i grundlagen. Föreläsningen tar också upp näraliggande exempel på hur den fria konsten och yttrandefriheten attackeras just nu, bland annat från politikerhåll.

Sonia Hedstrand är konstnär och arbetar forskningsorienterat i skärningspunkten mellan dokumentarism, essä och sociologisk undersökning i medier som installation, rörlig bild, fotografi, performance och artist books. Hedstrand är även konstkritiker och skriver ofta med strukturella, intersektionella perspektiv på samtida konst, med intresse för konstnärsrollens och konstbegreppets förändringar genom historien, samt kommenterar gärna kulturpolitik. Sedan november 2024 är hon konstredaktör för tidskriften Parabol, och sedan januari gör hon podd och skriver för sin egen plattform: https://soniaskonstkritik.ghost.io/. Innehar en Master i Fri konst från Kungl. Konsthögskolan 2011, och är alumn från Whitney Independent Study Program, NYC 2012.

Samtidskonst ur ett historiskt perspektiv
Dan Karlholm, professor i konstvetenskap
Karlstads stadsbibliotek mån 1 dec kl 18.00

Begreppet samtidskonst har inte alltid funnits, ej heller tanken på att ny konst skulle ha någon särskild dignitet. Föreläsningen presenterar ett historiskt perspektiv på frågan om konsten och nutiden, i ljuset av modernitet och modernism fram till vår egen tids klimatnödläge.

Dan Karlholm är professor i konstvetenskap vid Södertörns högskola. Hans forskning har kretsat kring historiografi, samtidskonst, temporalitet, museistudier och konstvetenskapen under antropocen. Karlholm har varit postdok på New York University, University of Rochester, NY och Columbia University, samt chefredaktör för Konsthistorisk tidskrift/Journal of Art History (Routledge).

Visa alla