Stilla rörelse - eller ett brutalt förevigande // Karin Welin

Jag plockar växter att trycka. Varje tryck blir unikt, ett sorts förevigande. Under arbetet har jag mött de olika årstiderna och dess växter, från sommaren med det gröna gräset till spröda torra ormbunkar i januari och vitsippor i april.

Ett undersökande arbete inom textiltryck där jag med öppen ram och med växter bygger bilder genom lager av tryck. Gemensamt för alla växter är att alla har bjudit på motstånd.

Under tidiga våren har jag plockat de växterna som klarat vintern. De är ofta torra och spröda och smulas ibland isär när jag trycker. De har sin egen vilja, går sönder eller böjer sig efter sina lagar. Jag försöker kontrollera slumpen och med hammare plattar jag till växter och grenar så de ska kunna bli tillräckligt platta för att kunna ligga under screenramen. Motståndet i tekniken är en motivation och inspiration. En liten tunn gren vill vid ett tryck bli en tjockare gren. Ett tryck tar mig vidare till nästa tryck, bilden byggs upp under processen och jag vet inte i förväg vart det tar vägen. Jag vill föreviga det vackra i växternas stilla rörelser.

De flesta växterna är plockade nära Hunnebostrand i Sotenäs. Där är min farmor född och nu bor mina föräldrar där. Det ligger nära havet men ändå med natur och skog kring sig. Där har jag ett magasin med inredd färgnings - och tryckateljé.

Egentligen kanske mitt arbete är en hyllning till denna plats. Jag går ut och plockar växter och väljer. Det är något vilsamt i det. Björkarnas grenar jag har tagit har blivit som tång vid tryck.

Värmland finns också med. Där finns ormbunkar som är plockade vid konstnärernas kollektivverkstad vid Zakrisdal, Karlstad, också en plats med natur inpå knuten. Kkv har varit en plats för experimenterat med färg och tryck.

Naturens förvandling fascinerar mig. Tänk så mycket som är tid. Växternas förändring är tid, människans förhållande till den skiftande naturen är tid. Att arbeta med konst är tid.

I vissa bilder har jag tryckt med trådar. Jag tycker att det finns något fint i trasslet, jag ser trådarna som tygets rötter. Broderiet är som teckning och trycket är måleri. Trasslet blir en rörelse och samtidigt något som krånglar och bråkar precis som växterna.

Ett pågående arbete som möjliggjorts genom Region Värmlands utvecklingsbidrag Kreativ kraft

Karin Welin (f. 1975)

Konstnär bosatt i Karlstad och utbildad inom Textil på Konstfack.

Jag arbetar med såväl teckning, grafik, måleri som i textila tekniker. Mitt skapande drivs av nyfikenhet och berättandet finns alltid närvarande i min konst oavsett om jag arbetar figurativt eller abstrakt. Jag letar ständigt och processen är en viktig del av arbetet.

Mitt konstintresse kommer från mormor och morfars hem i Göteborg. Ett hem som var rosa och ljusblått, hantverk och Blekingebroderier fanns lite överallt. År 2000 hade jag ateljé hemma hos morfar och mormors syrum stod orört efter hennes död. Jag målade av hans olika rum och vi drack 11-kaffe tillsammans. Mormors lapptäckstyger letade sig in i mina målningar och hennes tyglappar blev min färg.

Jag inspireras av olika material och tekniker. När jag arbetar med textilkonst så utforskar jag ofta en textil hantverksteknik, till exempel tovning, vaxbatik och nu tryck. Jag är intresserad av att arbeta både med och emot tekniken. Jag ser mitt arbete som teckning/måleri oavsett material.

www.karinwelin.com

Visa alla